JAGUAR XE SV Project 8, ktorý vyvinula spoločnosť Jaguar SVO (Special Vehicle Operations), prekonal svoj vlastný rekord na Nürburgringu a stanovil tak nový pre štvordverové, sériovo vyrábané vozidlo. Čas 7 minút a 18,361 sekundy je oficiálne overený čas na okruhu s dĺžkou 20,6 km. Je tak o 2,9 sekundy rýchlejší ako predchádzajúci čas štandardného „Projektu 8“ z novembra 2017. Zároveň je o 7 sekúnd rýchlejší ako čas ktoréhokoľvek iného štvordverového sériovo vyrábaného automobilu.
Projekt 8 s pohonom všetkých štyroch kolies je poháňaný najvýkonnejšou verziou 5.0 litrového vidlicového osemvalca s kompresorom, ktorý atakuje stovku za 3,7 sekundy a maximálna rýchlosť je 321 km/h. Konkrétne má výkon 441kW (600 koní) a 700 Nm. Spolupracuje s osemstupňovou prevodovkou ZF, ktorá v extrémnom okruhovom režime radí za 0,2 sekundy. Taktiež má úplne plochý podvozok pre lepšiu aerodynamiku, ktorá je kľúčom k jeho výkonu.
„každé jedno auto je ručne skladané v technickom centre SVO vo Warwickshire v AnglickU“
Karoséria sa môže zdať podobná konvenčnému modelu XE, ale opak je pravdou. Až tri štvrtiny karosárskych dielov je iných ako aj 80% konštrukčných skupín. Napríklad rozchod zadných kolies je zväčšený o 73 a predných o 24 mm. Samozrejme sa vo veľkom odľahčovalo. Karbónová je predná kapota, predný nárazník, bočné prahy, zadný difúzor, zadný nárazník a zadné krídlo. Veko kufra a zadné dvere sú z hliníka. Na váhe ubral aj titánový výfuk a odľahčovacou kúrou prešiel aj motor.
20″ kované kolesá sú obuté do pneumatík Michelin Pilot Sport Cup 2 so šírkou 305 mm vzadu, 265 mm vpredu a sú osadené keramickými ložiskami, ktoré sa používajú napríklad v F1. Karbon-keramické brzdy majú vpredu kotúče s priemerom 400 mm a brzdia ich šesť-piestikové strmene. Tie zadné brzdia 396 mm kotúče. Toto všetko šetrí na váhe 18 kilogramov.
Vo verzií Track Pack viete ušetriť ďalších 12,2 kilogramov a to vďaka dvom predným karbónovým sedlám. V tomto prevedení, ale absentujú zadné sedadlá, keďže ide o rýdzo športovú dvojmiestnu verziu. Jaguar však myslel aj na tých, ktorí potrebujú štyri miesta na sedenie. Interiér možno vyzerá civilnejšie a pohodlnejšie, ale po technickej stránke sa nemenilo nič. Rovnakých 600 koní, 700 Nm a maximálna rýchlosť 321 km/h.
„Všetkých 300 kusov má výhradne ľavostranné riadenie“
Predná časť je upravená asi najvýraznejšie. Zaujme atypicky riešený predný nárazník ako aj splitter, ktorý je rovných 60 mm pred nárazníkom. V zadnej časti dominuje difúzor a obrovské v dvoch polohách nastaviteľné karbónové krídlo. Všetky tieto úpravy dávajú prítlak rovných 122 kilogramov pri rýchlosti 300 km/h. Podvozok má základ z modelu F-TYPE (podobne ako sériové XE), čiže dvojité priečne ramená vpredu a viacprvková zadná náprava + pružiny Eibach Pro-Kit. Pohon všetkých štyroch kolies s elektronicky riadením zadným diferenciálom má použité zosilnené hriadele.
Inžinieri sa ani nie po roku vrátili na legendárny nemecký okruh s verziou „Project 8″ vo verzii Track Pack a s testovacím pilotom Vincentom Radermeckerom. Výškovo nastaviteľný podvozok bol v najnižšom režime Track, zatiaľ čo polohovateľný predný spojler a zadné krídlo bolo nastavené pre čo najvyšší prítlak. Aby sa maximalizoval výkon a presnosť riadenia, bol „Projekt 8„ vybavený novými vysokovýkonnými pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2 R. Pneumatiky, ktoré možno legálne používať aj na našich komunikáciách, boli testované a vybrané inžiniermi SVO a obsahujú zmesi, ktoré sa bežne používajú v pretekárskych pneumatikách.
Jamal Hameedi, technický riaditeľ Jaguar Special Vehicle Operations, povedal: „Pôvodný čas na Nürburgringu stanovený projektom Jaguar XE SV 8 ukázal extrémny výkonový potenciál najrýchlejšieho produkčného sedanu na svete. Tím SV, je ale poháňaný mentalitou motoristického športu a vedel, že Projekt 8 by mohol ísť ešte rýchlejšie. Tento nový oficiálny rekordný čas je odmena pre každého, kto sa podieľal na posúvaní hraníc pre našich zákazníkov v rámci Projektu 8.“
Výroba limitovanej a ručne skladanej edície „Projektu 8“ sa skončí tento rok. Vznikne len 300 kusov a všetky s ľavostranným riadením v technickom centre SVO vo Warwickshire v Anglicku.
Štandardné sú tri farebné odtiene: Fuji White, Narvik Black a Caldera Red. Ďalších päť farebných prevedení: Valencia Orange, Velocity Blue, Meribel White, Verbier Silver a Corris Gray, sú SVO farby, ktoré zahŕňajú aj povrchové úpravy z palety SVO Premium. Zákazníci, ktorí hľadajú ešte väčšiu individualizáciu si môžu vybrať z 10.000 fariebných kombinácií exteréru a rôznych odtieňov pre strmene bŕzd, prednej mriežky, aerodynamických častí karosérie, či krytov spätných zrkadiel.
K dispozícii sú tri odlišné štvordverové špecifikácie. Prvou je odľahčená dvojmiestna verzia Track Pack, ktorá drží rekord v Zelenom pekle s maximálnou rýchlosťou 321 km/h. Druhou špecifikáciou je štvormiestna verzia s rovnakým aero balíkom, výkonom ako Track Pack aj s maximálnou rýchlosťou a treťou, poslednou verziou je tourist s diskrétnym zadným spojlerom a maximálnou rýchlosťou 300 km/h.
Pokiaľ aj vy rozmýšľate nad kúpou športového Jaguaru neváhajte nás kontaktovať. U nás zistíte, že sa to dá aj inak. Vás partner vo svete Jaguaru FINAL-CD premium Žilina.
Foto: Jaguar