Mercedes-Benz C 43 AMG

Daniel Hančík |


Dnes, keď povieme Mercedes-Benz 43 AMG, tak polovica ľudí sa tvári, že vie o čo ide a tej druhej polovici napadnú nové Mercedesy s daným označením. Samozrejme už dnes je jasné, že tento názov nesú všetky modely AMG Sport, ktoré Mercedes po veľmi krátkej dobe premenoval na už spomínané označenie 43 AMG. Mňa osobne to veľmi potešilo, kedže 43 AMG si zaslúži aby ho niesli mercedesy aj v dnešnej dobe. Poďme ale k C 43, ktorý sám vlastným. Na úvod musím podotknúť, že práve tento model je neprávom "opomenuté AMG".
 
Vedeli ste, že ide o prvý AMG Mercedes-Benz triedy C, ktorý mal V8 pod kapotou a je teda pradedo dnešnej C63 AMG? Že nie? Ani sa nečudujem ...

W202 je jediná rada triedy C, kde boli až tri benzínové AMG verzie. Asi najznámejší model je C36 AMG, o ktorom som už písal nejaký ten čas dozadu. A práve tento model je najznámejší a logicky sa tomu netreba čudovať. Ide totiž o prvý model, ktorý bol vyrobený v čase, keď AMG už patrilo pod krídla Mercedesu-Benz. Netreba zabúdať, že 36-tka bola vyrábaná len v prevedení sedan. Druhý model bola práve spomínaná 43 AMG a ten tretí je azda najväčšia rarita C 55 AMG. Päť-päťku si rozoberieme niekedy nabudúce, ale v skratke vznikla prevŕtaním štyri-trojky. A bolo ich vyrobených tak málo, že pokiaľ ho máte, tak moja investičná rada na úvod znie: nepredávajte ho ...
 

Mercedes-Benz C43 AMG a C63 AMG 

Bolo to v septembri 1997 a na Frankfurtskom autosalóne si 43-jka odkrútila svoju svetovú premiéru a to v oboch karosárskych verziách sedan a T-Modell  (kombi). Výroba trvala tri roky, skončila v roku 2000 a spolu sa ich vyrobilo 3085 kusov. Na anglickom trhu sa ich predalo 406 a na americkom 1147 kusov. Tieto údaje sa týkajú oboch karosárskych verzií. Čo sa týka prevední kombi, tak tych bolo vyrobených len 772 kusov. 

AMG inžinieri si zobrali ako základ benzínovú 430-tku z triedy E. Už v samotnom E-čku dával spomínaný vidlicový atmosferický osemvalec 279 koní a 400 Nm. Po úprave sa okrem označenia 430 na 43 AMG zmenil aj výkon, ktorý išiel hore o 27 koní a 10 Nm na rovných 306 koní a 410 Nm. S troma ventilmi na valec mal motor (v tých rokoch) všetky predpoklady pre poriadne športové zvezenie. Môže sa nám zdať, že AMG sa s motorom moc "nevyhralo", keď výkon je vyšší v dnešnej dobe len o pár koní, ale netreba zabúdať, že sa rozprávame o atmosférickom motore. AMG nanovo vyvinulo napríklad kovaný vačkový hriadeľ, upravili časovanie ventilov a nanovo navrhli celé vyfukové potrubie. Dostatočné množstvo vzduchu zabezpečovalo upravené dvojité sanie. Okrem toho je C43-jka vybavená modifikovaným systémom ESP, ktorý vám dovolí viac zábavy za volantom. A aby som nezabudol na stovke ste s kombíkom za 6,7 s.
 
  
 
V8, 4266 ccm, 306 koní a 410 Nm s interném označením M113. Tu si snáď každí všimne, že motor je tam celkom natesno. V daľších generáciách C-ečkových AMG Mercedesov mal napríklad model C55 (W203) upravenú celú prednú časť, keďže motor bol až príliš veľký.  
 
Netreba však zabúdať na to, že sme v dobe, keď sa svaly maskovali. To, že ide o ostré AMG si všimnú len tí pozorní a to najmä vďaka nárazníkom, kolesám a dvojitej koncovky výfukov. Po naštartovaní je počuť typický zvuk starách osemvalcových mercedesov. Dunivý zvuk sa po naštartovaní stíši hneď ako otáčky padnú na číslo 900. Do interiéru sa občas veľmi jemne prenášajú vibrácie z motora a vy ste vtedy doslova spojený s autom. Pri jemnom pridaní plynu sa motor chová ako typický medveď cez zimný spánok. Otáčky, ktoré sa dovtedy na voľnobehu len prevaľovali sa pomaly zdvíhajú priamoúmerne so zvukovou kulisou. Čím su vyššie, tým je sila väčšia a výkonová rezerva je taká obrovská, že aj dnes je stále nadštandard.
 

Výkon u atmosferických motorov si doslova musíte zaslúžiť. V dnešnej turbo dobe máte výkon k dispozícií de facto ihneď, ale toto je stará škola. Tu musíte predvídať a práca s plynovým pedálom sa tu povyšuje na umenie, inak ste na apexe bez výkonu. Tým nechcem povedať, že do 3000 otáčok sa nič nedeje, ale od troch tisíc auto brutálno-lineárne zrýchľuje do (u mňa vyskúšaných) 200 km/h.