Mercedes-Benz CL 70 AMG

Daniel Hančík |


Mercedes-AMG vozidlá v dnešnej dobe už pozná každí z nás. Povestné logo z troch písmen dnes už vidieť pomerne často, a to od našej cesty prvej triedy až po okruhy formuly jeden. 45, 55 alebo 63 prípadne exkluzívnejšie 65, to sú označenia najčastejších ostrých mercedesov, ktoré môžete vidieť na vlastné oči prípadne pokochať sa nimi v showroomoch alebo na portáloch s jazdenými vozidlami. V tomto blogu by som sa však chcel venovať AMG autám, o ktorých väčšina širokej verejnosti nemá ani poňatia. Ide o "dinosaurov", ktoré písali históriu dnes už športovej divízie mercedesu svojim luxusom, obrovskými motormi a technológiou, ktorá inžinierom z konkurencie nedala spávať ...  

U mňa nesú "interné" označenie zabudnuté AMG. V dnešnej dobe sa o nich dozviete skôr náhodou a to len kvôli tomu, že sa niekde vydražia za neskutočné peniaze. To považujem samozrejme za veľkú škodu. Znalcom a fanúšikom značky sa však pri označeniach 6.0, 7.0 prípadne 7.3 rozbúcha srdce a zväčšia zreničky, áno rozprávame sa o AMG kladivách.
 


Mercedes-Benz CL 70 AMG


 
Slovo dinosaurus používam zámerne. Nemyslím tým ani tak vek, ako skôr ich veľkosť, obrovskú silu a vizuálnu neohrabanosť. Vo všeobecnosti dole uvedené modely sú verejnosti menej známe z viacerých dôvodov:
  • Neboli vyrábané v obrovských sériách, práve naopak
  • Nikdy sa nepredávali cez oficiálnu dílerskú sieť značky Mercedes-Benz
  • Väčšina vyrobených vozidiel išla na export a to najčastejšie do Japonska
Nižšie ponúkam prehľad AMG modelov rady 140. Skratka SEL (Sonderklasse-Einspritzmotor-Long) sa používala pred označením ako ho poznáme dnes triedy S. S-kupé nieslo označenie CL (Coupé Leicht) a predtým SEC (Sonderklasse-Einspritzmotor-Coupé). V tomto segmente boli viaceré verzie a práve tu dochádza k najčastejším omylom. Tak sa do toho pokúsim vniesť trochu svetla.
 
Motor M119, V8 6.0 AMG má 381 koní:
1. séria: 500 SEL 6.0 AMG a AMG 6.0 500 SEC
2. Séria: S 60 AMG a CL 60 AMG
 
Motor M120, V12 AMG 6,0 má 440PS:
1. séria: AMG 600 SEL a 600 SEC AMG
2. série: S 600 AMG a CL 600 AMG
 
Motor M120, V12 AMG 7,0 má 496PS
1. séria: 600 SEL 7.0 AMG a AMG 7.0 600 SEC
2. série: S70 AMG a CL70 AMG - náš model
 
Motor M120, V12 AMG 7,3 má 525PS:
Iba 2. série: S73 AMG a CL73 AMG
 
Mercedes-Benz CL 70 AMG
 
Mercedes-Benz triedy S (W140) "Mamut" nie je na trhu ešte ani rok a v janári 1992 prichádza v žiari svetovej premiéry obrovské kupé. Karoséria s dĺžkou cez päť metrov je koncipovaná ako 2+2 kupé s orientáciou na komfort a luxus. Paleta motorov zo začiatku kopírovala motorizácie triedy S. Štandardný 5-litrový V8 pomaly upadla do zabudnutia a na výslnie sa dostávajú rešpektované V12.
 

Mercedes CL 70 AMG sa vyrábal priamo v Affalterbachu rovných sedem rokov. Posledný model opustil výrobnú linku v roku 1999.

Motor V12 s kódovým označením M120 je prevŕtaný na objem 7055 "kubíkov" a dáva 496 konských síl a obrovských 720 Nm pri 3900 otáčkach za minútu. V tej dobe patrí toto kupé medzi svetovú špičku a devastuje konkurenciu, nielen po stránke výkonu po celom svete. Ako som už písal vyššie, počas jeho funkčného obdobia model mení svoje meno. Začínal ako AMG 600 SEC 7.0 pokračoval ako S 70 AMG COUPÉ následne sa menil na CL 70 AMG a dnes vieme, že sa mercedes opäť vrátil k najlogickejšiemu pomenovaniu S kupé. Mercedes-Benz CL 70 AMG bola stredom ponuky od äpravcu AMG. Pred ňou ste našli takmer o polovicu lacnejšie CL 60 AMG a na vrchole ponuky bola CL 73 AMG.
 

Mysleli ste si, že podpis konštruktéra na motore je "vrtoch" moderných AMG?

Čo sa týka interiéru tie vo väčšine kopírovali štandardný model. Doslova gaučová súprava poskytovala pasažierom vpredu aj vzadu nevídaný komfort, ktorý aj v dnešnej dobe by mohol ísť príkladom. Pre vašu predstavu o aký luxus resp. komfort išlo, tak napríklad aj stredové spätné zrkadlo ste nastavovali elektricky vďaka "džojstiku" na stredovom tuneli. Typické AMG prvky 90-tych rokov podľa, ktorých viete spoznať vo väčšine prípadov (aspoň vizuálne) originálny AMG model má označenie AMG na budíkoch, motore, stredovom tunely, kolesách, či koncovkách výfukov. Tu za povšimnutie stojí ich hranatý tvar, ktorý prebrala aj C36 AMG. Potom nasledovali oválne a pri dnešných modeloch hlavne 12-valcových AMG je opäť náznak "hranatosti" možno ako odkaz na svojich slávnych predkov.
 

Chýba vám nejaký ukazovateľ?


Typická dvojitá koncovka výfukov, ktorá bola vždy po "mercedesovsky" na ľavej strane. Takto sa donedávna vedeli rozonať 8 a 12 valcové motorizácie.

Áno vidíte správne prvý systém Command ...
 

 
 
Netreba zabúdať, že prvé 70-tky mali 4-stupňové automaty a od mája 1995 prišli modernizované 5-stupňové automatické prevodovky. Maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100km/h sa neuvádza, ale osobne si myslím, že po zrolovaní asfaltu ste vyrazili dopredu s takým štýlom a zvukovým doprovodom, že pri kasíne v Monaku si vás učiite všetci všimli ...

Dnes sa občas vyskytnú na zahraničných aukciách a v drvivej väčšine ide práve o dovezené auto z Japonska späť do Európy. Ceny sú paradoxne rovnaké, ako keď bolo auto nové, akurát nie v markách, ale eurách. Pokiaľ si robíte zálusk na zachovalé CL 70 AMG rátajte s cenou od 55.000 eur. Podobne na tom je aj model, ktorý máte možnosť vidieť na fotkách. Je v 100% stave po servise a možno napredaj. 
 
Mercedes-Benz CL 70 AMG
Model: C 140
Motor: M 120
Doba výroby: 1992 - 1999
Motor: benzínový V12 a 4 ventily na valec
Objem: 7055 ccm
Vŕtanie x zdvih: 97 x 92
Výkon: 365kW / 496 PS
Litrový výkon: 70,3 PS
Krútiaci moment: 720 Nm pri 3900 ot/min.
Prevodovka: 4-stupňová automatická od 05/1995 5-stupňová automatická
Zrýchlenie z 0 na 100km/h: neudáva sa 
Maximálna rýchlos?: 250 km/h
Cena (1998): 81.657,04 mariek