Mercedes-Benz R 63 AMG

Daniel Hančík |


To, že Mercedes-Benz je azda najväčším priekopníkom v automobilovom priemysle vieme všetci. Okrem miliardy iných vecí si vždy dovolil stavať autá, ktoré ako hovorím ja, sú medzi triedami. Inak povedané nevieme ich presne zaradiť, resp. sa vymykajú štandardným kategoriám. Medzi také určite patril prelomový model CLS (štvordverové kupé), ktoré je podľa mňa najnadčasovejší mercedes všetkých čias. Obdobne je na tom aj model R, ktorý vzbudil na svojej premiére v roku 2005 na International Auto Show v New Yorku obrovskú pozornosť a nie len v pozitívnom slova zmysle. Ono totiž R okrem toho, že je tiež ťažko zaraditeľné, získalo aj celú radu prezývok, ktoré začali vznikať hneď po uvedení na trh. Ja si myslím, že ho najlepšie vystihuje táto: "škaredé káčatko".

R 63 AMG bola predstavená o rok neskôr na Auto Show v Chicagu a zaznamenala pozitívny ohlas aj vďaka stálemu pohonu všetkých štyroch kolies 4MATIC. Pomer medzi prednou a zadnou nápravou je 40 : 60. Mimochodom erko je prvý osobný sériovo vyrábaný Mercedes, ktorý mohol mať až 21 palcové hliníkové kolesá. (v štandardnom prevedení mal 20 palcové).
 

Už v roku 2006 silnel hlas majiteľov AMG vozidiel po pohone všetkých kolies.
 
Ako už z názvu vychádza erko poháňa dnes už legendárna atmosférická V8 s objemom 6208 ccm (M156) s výkonom naladeným na 375kW = 510 koní a s krútaicím momentom 630 Nm. Najmä pri tomto modeli stojí za povšimnutie aj usadenie tohto giganta, ktorý je doslova schovaný v aute. To, ale nič nemení na jeho dynamických parametroch, ktoré sú neuveriteľne nadčasové. S erkom, ktoré je dlhé 4,92 m (long verzia +24cm) spolu s pohotovostnou hmotnosťou takmer 2,4 tony sa dostanete na stovku za obdivuhodných a rešpekt vzbudzujúcich päť sekúnd (u long verzie za 5,1s). Aj napriek tomu, že som asi najsilnejší odporca riešenia spotreby pri AMG autách, nedá mi nespomenúť slová majiteľa, podľa ktorého vňm bude v kombinovanom cykle miznúť z nádrže každých sto kilometrov zhruba 17,5 litra benzínu.


Inak, vedeli ste, že spomínaný motor M156 je úplne prvým, ktorý vyvinuli a vyrobili priamo AMG inžinieri?  

Ako všetky 63-jkové AMG aj tento model má už sedem stupňovú AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC prevodovku, ktorá má tri jazdné režimy:
  • C - (comfort) mód - komfortná jazda, nižšie otáčky motora
  • S - (sport) mód - športovejšia jazda, o 30% rýchlejšie radenie prevodových stupňov ako pri režime C
  • M - (manuál) mód - manuálne radenie prevodových stupňov tlačidlami na volante, extrémne až o 50% rýchlejšie ako v režime S
Je logické, že aj podvozok musel prejsť zmenou a je vybavené AMG pružením na základe vzduchového podvozku AIRMATIC. Vďaka nemu sa svetlá výška dokáže meniť v rozmedzí +40mm až -10mm. Samotné nastavenie si viete prispôsobiť manuálne tlačidlom, ale systém reaguje aj na rýchlosť vozidla. Automaticky klesne o päť milimetrov pri rýchlostiach nad 140 km/h. Ak vozidlo spomali na 70 km/h, zdvihne sa do svojej normálnej výšky. V režimoch "Sport" a "Auto" si auto klesne o 12 milimetrov.
 

O bezpečnosť sa okrem množstva bezepčnostných asistentov staral primárne AMG high-performance braking systém. Obrovské predné 2-piestikvé strmene brzdili perforované kotúče s priemerom 390 mm a hrúbkou 36 mm a zadné strmene mali na starosť kotúče s rozmermi 368 mm / 26 mm.
 

 
Život snáď najbrutálnejšieho sériovo vyrábaného rodinnáho Grand Sports Tourera (niekedy mylne uvádzaného ako SUV či minivan, môže byť až 6 miestne) nemal však dlhú životnosť. Vyrábal sa od roku 2006 a v lete 2007 vyšiel z amerického výrobného závodu posledný kus. Spojitosť AMG a modelu R však žila aj naďalej, ale len v optickom duchu vďaka AMG stylingu.

Mercedes-Benz R 63 AMG
Model: M / V 251
Motor: M 156
Doba výroby: 2006 - 2007
Motor: benzínová V8 a 4 ventily na valec
Objem: 6208 ccm
Vŕtanie x zdvih: 102,2 x 94,6
Výkon: 375kW / 510 PS
Litrový výkon: 82,2 PS
Krútiaci moment: 630 Nm pri 5200 ot/min.
Prevodovka: 7 stupňová automatická
Zrýchlenie z 0 na 100km/h: 5,0s / 5,1s
Maximálna rýchlosť: 250 km/h
Cena (2003): 96.976 / 98.716 EUR