Mercedes-Benz CLK-GTR AMG Roadster (2002)

Daniel Hančík |


Existuje pár modelov od Mercedesu, ktoré s obľubou nazývam veľké Mercedesy.  Medzi ne nepochybne patrí Mercedes-Benz CLK GTR AMG Roadster. Auto, ktoré je de facto nemožné uvidieť naživo a už tobôž byť pri ňom a pokojne si prezrieť každý detail bez toho, že by Vám niekto dýchal na krk. Auto, ktoré neuveriteľným spôsobom stiera hranice medzi ostrým pretekárskym vozidlom na okruhy a športovým vozidlom na epický výlet po Európe. A auto, ktorého cena je taká astronomická, že našinec si to nevie ani predstaviť... a ozaj aby som nezabudol bolo ich vyrobených len 5 kusov.  

Mal som to štastie v Mercedes-Benz Classic Centre, kde auto bolo po údržbe nachystané vycestovať za svojim majiteľom smer Spojené arabské emiráty. Jasne, veľký a rýchly Mercedes som už videl mnohokrát, ale toto je Mercedes, ktorý patrí do veľkej päťky! (poľovníci pochopia :) Auto je neskutočne dlhé v pomere k svojej výške, široké a tak veľmi exkluzívne, že v tom momente motor a výkon nehrajú žiadnu rolu ...

 
V12, 6898 ccm, 631 PS
 
Konštruktéri auto navrhli a vyrobili za neskutočných 128 dní, ale kvôli homologizácí museli vyrobiť ešte tzv. "Strassenfahrzeuge". Stalo sa tak od konca roku 1998 do leta 1999. V roku 2002, ale prišla podmienka splnenie homologizácie vyrobiť zvyšných päť vozidiel v karosárskej verzií roadster. Spočiatku sa špekulovalo, že upravia už existujúce GTR-ká, ale nakoniec predsa len postavili nové autá. A tento blog je o jednom z nich. Pre zaujímavosť cena v roku 2003 bola 1.300.000 eur.
 

Technika z motoršportu.... všimnite si na volante šípky DOWN a UP, ktorými sa radili stupne na 6-tupňovej sekvenčnej prevodovke
 
Uprostred osaden� takmer sedem litrov� vidlicov� 12-valec s v�konom 450 kW respekt�ve 631 kon� pri 6.500 ot�?kach a s kr�tiacim momentom 731 Nm v roku 2002 predstavoval svetov� �pi?ku a mus�me uzna?, �e aj na dne�n� pomery m� viac ako �ctyhodn� parametre. Z nuly na stovku ste sa teleportovali za 3,8 s a na 200km/h v�m sta?ilo 9,9 sekundy. Vn�ma? ste za?ali, a� ke? auto u� �ne?ahalo� a to bolo pri obmedzova?i v r�chlosti 320 km/h. Okrem in�ho aj monokok z uhl�kov�ch vl�kien je d�kazom o technol�gi�ch z motoristick�ho �portu. R�chlosti sa radili na volante cez 6-stup?ov� sekven?n� prevodovku a poh�?an� boli v�sostne zadn� koles�. Tie mali pneumatiky s rozmerom 345/35 R18 (12,5x18) a predn� boli 295/35 R18 (10,5x18).


Samozrejme bolo p�r rozdielov medzi modelom CLK-GTR a modelom CLK-GTR Roadster. Prv�m a asi najvidite?nej��m bol samotn� znak. Trojc�pu hviezdu mal model s pevnou strechou klasicky na kapote a roadster ju mal zabudovan� v prednej maske podobne ako to maj� dnes v�etky �portov� mercedesy. Z�sadn� zmena dizajnu prebehla aj v zadnej ?asti. Roadster mal ve?k� pevne pr�tla?n� kr�dlo na �no�i?k�ch� na rozdiel od klasick�ho, kde plynule nadv�zovalo na zadn� ?as? vozidla. Okrem in�ho bol odli�n� aj kryt motora ako aj napr�klad sp�sob otv�rania dver�.  
 

 
Na z�ver e�te jedna zauj�mavos?. Model s pevnou strechou mal dve v�konov� varianty. Tak�e de facto boli tri verzie. Model CLK-GTR, CLK-GTR SUPERSPORT a CLK-GTR Roadster. Klasick� GTR-ko malo V12-tku s objemom 6898 kub�kov a v�konom 612 kon� / 775 Nm. Vyr�ban� boli v rokoch 1998-1999. Model CLK-GTR SUPERSPORT vyroben� len v dvoch kusoch (?�sla karos�ria #03 a #17) mal V12-tku s kr�?ovsk�m objemom 7291ccm, ktor� mal v�kon 664 kon� / 786 Nm a vyr�bal sa len v roku 1998. Ak V�m je tento motor povedom� resp. ste o ?om u� po?uli je to dos? mo�no v spojitosti so zna?kou Pagani Zonda, ale vyskytoval sa aj v Mercedese-Benz SL 73 AMG.
 


Mercedes-Benz CLK-GTR AMG Roadster
Model: R 297
Motor: M 297
Doba výroby: 2002
Motor: benzínový V12 a 4 ventily na valec
Objem: 6898 ccm
Vŕtanie x zdvih: 89,0 x 92,4
Výkon: 464kW / 631 PS
Litrový výkon: 91,5 PS
Kr�tiaci moment: 731Nm pri 5250 ot/min.
Prevodovka: 6 stup?ov� sekven?n�
Zr�chlenie z 0 na 100km/h: 3,8s
Maxim�lna r�chlos?: 320 km/h
Cena (2003): 1.300.000 EUR