Mercedes-Benz C36 AMG (1993 - 1997)

Daniel Hančík | 2015-3-19


Píše sa rok 1990 a značky Mercedes-Benz a AMG sa dohodli na partnerstve, ktoré prehĺbi už tak existujúcu spoluprácu v motoršporte, ktorá trvá už od roku 1988. O rok neskôr v roku 1991 sa naplno rozbehol vývoj a výroba kompletných športových vozidiel, ako aj príslušenstva a náhradných dielov. AMG Mercedesy sa predávajú cez oficiálnu dílerskú sieť predajcov Mercedes-Benz a platia pre ne rovnaké záručné podmienky ako pre štandardné vozidlá. Model, o ktorom píšem nesie označenie Mercedes-Benz C36 AMG a je to prvý C-model upravený od AMG alebo inak povedané praotec modelu C63 AMG.

C 36-tka je založená na dovtedy najšportovejšej verzii Mercedesu-Benz C 280 "Sport". Aj napriek tomu, že 2,8-litrový radový-6 valec už ponúkal vlastnosti športového vozidla, AMG posunulo limity spomínaného C-éčka vyššie. Samozrejmosťou bolo ešte niekoľko komplexných vylepšení pred tým, než dnes už youngtimeru W202-jke bolo dovolené nosiť tri písmená, ktoré stoja za vysokým výkonom, kvalitou, luxusom a komfortom.

Motor
Najviac viditeľná zmena je samotný objem. Ten sa zvýšil z 2799 ccm na konečných 3606 ccm. Zväčšený 3,6 litrový radový 6-valec s dvojitím rozvodom DOHC a štyrmi ventilmi na valec dával 280 koní pri 5750 otáčkach za minútu. Výkon sa zvýšil oproti pôvodnému motoru o 82 koní. Maximálny krútiaci moment vzrástol zo 195 Nm na 385 Nm pri 4000 otáčkach za minútu. Z 0 na 100-vku vás 36-tka dostala za 6,7 sekundy a aj vďaka 4-stupňovej automatickej prevodovke ste dosiahli maximálnu rýchlosť 250 km/h.


Ďalšou novinkou bola už spomínaná automatická prevodovka (5-stupťová automatická prevodovka bola od roku 1996). Všetci tí, ktorí boli presvedčení, že automaty nie sú vhodné pre športové vozidlá, ale pre pohodlne orientovaných vodičov sa poučili práve na C36 AMG. Inteligentná automatická prevodovka samostatne rozpoznáva jazdné správanie vodiča a dokáe aj na dnes rýchlo reagovať pri radení jednotlivých prevodových stupňov.
 

Všetky úpravy boli vykonané ručne a so zárukou najvyššej kvality. Samotná finálna kontrola prebiehala na vlastnej skušobnej stolici AMG. Aj cez vysoký výkon a krútiaci moment motor zaujme svojou pružnosťou a kultivovanos?ou.

Exteriér
Pri  všetkých AMG vozidlách nejde technikom len o samotné zvýšenie výkonu. To, že nevidíte sériový mercedes naznačuje už na prvý pohľad aj samotný exteriér či podvozok. C 36 AMG rozpoznáte od klasickej benzínovej 280 pohľadom na predný AMG nárazník s integrovanými hmlovkami. Športový dizajn podtrhovali bočné prahy, ktoré boli lakované vo farbe vozidla a plynulo nadväzovali na rovnako špecifický zadný AMG nárazník. Tieto spomínané diely harmonicky splývali a dodávajú vozidlu nielen oveľa športovejší vzhľad, ale tiež zvyšujú jeho aerodynamiku.


 
Svalnatý vzhľad je navyše podčiarknutý nižším športovým AMG odpružením. Už štandardná C280 mala podvozok zníený oproti normálu o 25 milimetrov. Technici z AMG však podvozok pre C36 znížli o ďalších 10 milimetrov. Vďaka celkovému nastaveniu podvozku ponúkala dobrý kompromis medzi športovou a komfortnou jazdou.


Netreba zabúdať, že 36-tka sa robila len v karosárskej verzií sedan.

Prvé C od AMG bolo vybavené špeciálnymi 17-palcovými kolesami AMG z ľahkých zliatin s 225/45 ZR17 prednými pneumatikami a zadnými s rozmerom 245/40 ZR17. Za ráfikmi sa skrývajú vysoko výkonné brzdy, rovnaké ako používali modely s benzínovými V8-čkami. Štyri ventilované brzdové kotúče vzhľadom k nízkej celkovej hmotnosti C 36-tky ponúkajú optimálne spomalenie, rovnako ako výbornú manipuláciu v kritických situáciách. Celkový športový vzhľad ukončuje AMG výfukový systém s chrómovanou (hranatou) zdvojenou výfukovou koncovkou, ktorá je štýlovo integrovaná do zadného nárazníka. V kombinácii s niekoľkými chrómovanými vonkajššmi krytmi, C 36 AMG stanovovala nové štandardy vo svojej triede.

Interiér
V interiéri je všetko ručná práca od špecialistov z dielne AMG. Aj napriek tomu, že sa dal plne prispôsobiť individuálnym prianiam zákazníkov sa aj pre štandardné modely všetky použité materiály a látky starostlivo vyberali. Všetky vozidlá museli v súlade s typickými hodnotami Mercedes-Benz kombinovať športovosť, pohodlie a exkluzivitu.