Porsche Museum - Stuttgart, DE

Daniel Hančík | 2015-01-18


O značke Porsche som už pár blogov napísal, či už z rakúskeho Villachu alebo z rodiska Ferdinanda Porscheho, Vratislavíc nad Nisou. Dnes si však predstavíme jednu z najväčších expozícií značky Porsche.

Faktom ostáva, že každí, kto miluje autá by mal minimálne raz zavítať do Stuttgartu. Mne sa to podarilo s Mercedes-Benz Clubom Slovensko. Hlavný bod programu bola prehliadka výrobného závodu Mercedes-Benz v Sindelfingene ako aj samotné MB múzeum, ale Stuttgart nie je len o Mercedese.

Na úvod treba povedať, že múzeum vystavované automobily obmieňa, takže ak by ste tam išli viackrát je viac ako pravdepodobné, že uvidíte vždy niečo nové. Má to svoje výhody ako aj nevýhody. Ja som napríklad nevidel legendárne Porsche 550 Spyder. Na prízemí si kúpite lístok, môžete sa najesť v štýlovej "Porsche reštaurácií" alebo si dať len kávu a pri tom sa cez sklo pozerať ako mechanici reštaurujú klenoty Porsche z dôb minulých. Samozrejme nájdete tam aj veľký obchod so suvenírmi, kde zotrváte 20 minút ani neviete ako.


Egger-Lohner, C.2 Phaeton

Hneď ako vás schody vyvezú k samotnej expozícií, privíta vás to najstaršie a asi aj najdrahšie vozidlo. Nemyslím 356-tku, ale niečo ešte staršie. Bolo respektíve je na elektriku a z roku 1898. Nesie názov Egger-Lohner model C.2 Phaeton alebo jednoducho P1. Ten bol navrhnutý a postavený vtedy iba  22-ročným Ferdinandom Porsche. "Auto" vyšlo do ulíc Viedne presne 26. júna 1989. Boli vyrobené len tri kusy s výkonom 5 koní.

Musím podotknúť, že som čakal väčšiu expozíciu, ale možno to bolo skreslené aj tým, že som Porsche Museum navštívil až po prehliadke Mercedes-Benz Múzea. Samozrejme som videl všetky podstatné modely, ktoré písali históriu tejto súasnej značky (teda až na tú 550). Začíname pri 356-tke, ktoré bolo prvé a nieslo názov Porsche. Vyrábalo sa v rokoch 1949 až do 1965 a vyrobených bolo cca. 82.000 kusov. Je to kus nádherného auta a jeho legendárnosť pochopíte až keď ste pri ňom... 


Porsche 356 Cabriolet & Porsche 356 Coupe

Samotné múzeum je koncipované tak, že hneď na začiatku vás čakajú tie najstaršie modely a postupne ako idete v smere prehliadky skončite pri tých najnovších. Modely na časovej línií sú vystavené pri stene, takže ich vidíte len zboku. Nehovorím, že to je zlý, ba dokonca takto aspoň lepšie vidíte dizajnový pokrok, respektíve viete pekne odlíšiť štandardné verzie od tých športovejších (napríklad ako pri modely 924 dole), ale na detailnejšie preskúmanie jednotlivých modelov priestor nebude.


Porsche 924 a vrcholý model Porsche 924 Carrera GTS

Samozrejme nechýbali modely, ktoré Porsche preslávili po celom svete a to nielen závodné. Napríklad také Porsche 959. Auto, ktoré tvarovo vychádzalo z typu 911 poháňal plochý 6-valec s objemom 2851 ccm. Preplňovali ho dve turbá KKK, ktoré výrazne dopomohli k finálnemu výkonu 450 koní pri 6500 otáčkach za minútu. Bolo to jedno z prvých vozidiel, ktoré malo pohon 4x4 a do príchodu modelu Ferrari F40 aj sériovo najrýchlejšie vyrábané vozidlo. Napríklad Sports Car International ho označil ako najlepší športový automobil 80-tych rokov.



   Porsche 917 LH                                Porsche 911 GT1                                   Porsche 911 GT2 Evolution