Mercedes-Benz A45 AMG

Daniel Hančík |


Stačí si prelistovať katalóg AMG modelov a hneď je jasné, že majú zastúpenie takmer vo všetkých segmentoch. V každom z nich nájdete kráľovskú kubatúru s brutálnym zvukom a neopísateľnú atmosféru nemeckej precíznosti, ktorá sa podáva s neuveriteľnou emóciou. Keď sa pozrieme na paletu motorov nedávnej minulosti, tak nájdeme jeden 5-valcový dízel (C30 AMG), jeden 6-valec s kompresorom (C32 AMG) a vrchol inžinierstva v podaní, či už preplňovaných alebo atmosferických vidlicových 8 a 12 valcov.

Píše sa rok 2014 a na trh prichádza najbrutálnejší hothatch všetkých čias. Auto, ktoré ako by bolo duševným nástupcom monštier z rally Skupiny B. Prišlo a hneď nastolilo nové pravidlá. Radový 4-valec s turbom a s výkonom 360 koní je svetová špička. Áno, vieme o Golfe R400 o Audi RS3 Clubsport, ale faktom ostáva, že niekto by veľmi chcel a niekto reálne jazdí. Inak povedané, či chceme, či nie nič výkonnejšie zatiaľ neexistuje.
 
 
Mercedes-Benz A45 AMG je plnohodnotné AMG auto, takže žarty bokom. 45-ka vás teleportuje na 100 km/h za 4,6 sekundy so zvukovou kulisou raketoplánu. Pre porovnanie C63 AMG Performance (V8 a 487HP) je na stovke o 0,2s skôr. Prirátajme k tomu pohon 4 Matic a kráľ okresných ciest je na svete.

Auto sa už na prvý pohľad líši od štandardného modelu. Čierne 19 palcové kolesá pekne kontrastujú s červenými brzdovými AMG strmeňmi, ktoré krotia 350 mm predné kotúče. Dvojdielna výfuková sústava s aktívnymi klapkami je pekne zapustená do zadného športového nárazníka a vaše športové srdce rozbúcha príplatkové zadne krídlo "ala" WRC. Spredu má A45 klasicky pre športovú Mercedesy dvojlamelovú masku, ktorá plynule prechádza do predného nárazníka s veľkými otvormi, za ktorými je nielen samotný chladič, ale na strane pred spolujazdcom aj prídavný chladič vody. Vrchol inžinierstva divízie AMG potvrdzujú napríklad aj samotné komponenty chladenia, ktoré sú prevzaté z modelu SLS AMG.
 

 
Otváram dvere a sadam do nádherných Recaro sedadiel. Tu netreba nič viac písať, lebo to čo vie Mercedes o autách, Brembo o brzdách vie Recaro o sedadlách. Chytám športový volant, ktorý má v oblasti úchytu brúsenú kožu a prsty mi schladia veľké hliníkové pádla, ktoré slúža na radenie rýchlostí 7-stupňovej automatickej prevodovky AMG SpeedShift.

Interiér každým jedným detailom naznačuje, že toto nie je obyčajné Á-čko. Volič automatickej prevodovky je na stredovom tunely, presne taký ako poznáte z väčších AMG modelov. Výduchy klimatizácie lemujú červené linky, bezpečnostné pásy sú červené, ručičky na budíkoch začínajú na 6-stej hodine a na rýchlomery nájdete číslo 320 km/h.
 

 
Pravou nohou zošliapnem brzdový pedál, kľúčik potočím doprava, ručičky obídu ciferníky, ikony sa rozsvietia a motor beží. Zvuk, ktorý vychádza z koncoviek, ste mohli počuť pri rýchlostných skúškach triedy WRC prípadne S2000. Inak povedané zvuk je jedna z naj veci na celom aute. Na stredovom tuneli zatlačím volič autoamtickej prevodovky do režimu D a pomaly sa rozbieham. V režime "C" (Controlled Efficiency) je jazda úspornejšia, chránite lesy a nejeden EKO šialenec by vám dal pusu aj vďaka aktívnemu režimu "ECO".
 
 
Ja, ale predsa šoférujem AMG auto! Jazdný režim dávam do S-ka (ECO sa automaticky deaktivuje), ťahám k sebe ľavé pádlo otáčky poskočia vyššie, z otvorených klapiek výfukového potrubia sa konečne valí zvuk, z ktorého je husia koža samozrejmosťou a zvyšujúci tep pravidlom. Auto neuveriteľne zrýchľuje, tlačí ma do sedadla, všetko okolo sa rozmazáva a cesta sa zužuje. Na displeji mi bliká červená šípka hore s názvom "UP", ťahám pravé pádlo a so zvukovou kulisou strely z kanóna prekonávam rýchlosť MACH 1, ostrá pravá ma núti brzdiť do 3-jky auto neuveriteľne drží stopu, zákrutu vychádzam pod plynom a kanonáda sa opakuje.... a zrazu ste s autom jeden celok, vnímate každý jeden pohyb volantom, každé jedno cvaknutie prevodovky, všetko vnímate silnejšie ako kedykoľvek predtým.