TATRA Kop?ivnice, ?R

|


Medzi povinnú návštevu každého, kto miluje autá je nepochybne mekka Tatroviek a to múzeum Tatra Kop?ivnice. Prinášam Vám prierez vystavených modelov z mojej návštevy, kde som sa vrátil po takmer 17-tich rokoch. Moje osobné dojmy a to, ?o ma zaujalo si môžete pozrie? respektíve pre?íta? aj na facebook page: MilujemAuta.sk

Návšteva múzea TATRA – Kop?ivnice mala pre m?a trochu nostalgický nádych. Bol som tam druhýkrát v živote a z prvej návštevy si pamätám fakt málo, presnejšie len, že sme sedeli v kinosále a dívali sa, ako TATRA láme stromy, ktoré mala pred sebou. Môj návrat asi po 17-tich rokoch, bol však o to vzrušujúcejší. Zo samotného centra Kop?ivnice som bol sklamaný, až som mal niekedy pocit, že som sa vrátil v ?ase, ale po?me k tomu, kvôli ?omu som prišiel.

Hne? pri vstupe Vás privíta jediný dochovalí kus (z dvoch vyrobených) Slovenskej strely. Na tú dobu (1936), až neuverite?ne pokroková a nebude sa Vám chcie? veri?, že kedysi sme boli tí, ktorí udávali trendy. Stav nebol 100%, ale o to viac autentický. Zaujímavos?ou je napríklad, že v roku 1946 vozili ú?astníkov súdnych procesov v Norimbergu. Vyradené boli oba v roku 1952.

Po zaplatení vstupného som to zobral pekne od za?iatku, ?iže predaj?a dar?ekových predmetov a výstava manželov Zátopkových, kde som sa úprimne moc dlho nezdržal. Ako prvá Vás privíta, na prvý poh?ad úplne oby?ajná 613-tka a to, že je pancierová zistíte, až ke? sa pozriete na hrúbku skiel. Rešpekt. Nasledujú chronologicky zoradené automobily a množstvo fotiek, obrazov, významných osobností a modelov továrne. Pre m?a jedna z najzaujímavejších expozícií boli aerodynamické modely Tatry, ktorými sa preslávili po celom svete. Tu sa zamyslíte a položíte si otázku, pre?o to tak všetko dopadlo (v osobných automobiloch) a pritom mala taký super za?iatok ...

Oproti nim zaujala T600 s karosériou od Sodomky (biely kabriolet), ktorá bola vystavená v roku 1949 na autosalóne v Ženeve a nemenej zaujímavá je aj história. Bola totiž darovaná k 70-tke J. V. Stalina. V roku 1976 bola opä? vrátená do Kop?ivnice výmenou za T603. 

?alej nasledoval prierez tvorby menej, ?i viac zaujímavými modelmi. Druhé poschodie bolo venované najmä športovým modelom. Klenot medzi nimi je závodná oranžová 603-ka, kategórie B5. Máte možnos? obdivova? jeden zo štyroch vyrobených kusov s výkonom 145 k s maximálkou 195km/h a „hybridnou“ spotrebou 25-30 litrov na sto. Ur?ite neprehliadnete ani legendárnu Tatru 607-2, T605 ?i T601 Monte Carlo s dvojdverovou hliníkovou karosériou (117). Názov Monte Carlo nesie pod?a známeho závodu, ktorého sa paradoxne nikdy nezú?astnila.

Múzeum ?alej ponúka T613 na všetky možné variácie + aj ich vylepšenia napríklad motor s turbom. Ke? sme pri motoroch, tak nepochybne stojí za pozretie 18 valcový dinosuarí motor s objemu 22 238 cm3 a výkonu 220,5 kW (300 k). Pod?a informácií mal by? tento „dinosaurus“ použitý aj do nemeckých tankov (Pz - III a Pz - IV. Do ?ažkých tankov Panther G a Tiger II B mali by? dokonca montované dva).

Následne Vás ?aká už posledná zastávka a to nákladno-expedi?né TATRY. Medzi nimi nájdete legendárny TATRY napr. Tatra 815 GTC (Grand Tourist Caravan), ktorá od roku 1987 do roku 1990 prešla 6 kontinentov, 67 krajín a najazdili okolo 200 000 km.

Za zmienku nepochybne stojí aj ?alšia TATRA 138 z Expedície Lambaréne. Osem študentov v roku 1968 s ?ou prešlo za 256 dní cez 35 000 km. Cie?om výpravy bolo doviez? zdravotnícky materiál do známej nemocnice dr. Alberta Schweitzera v Lambaréne v Gabone. Medzi „expedi?né“ TATRY patrí aj TATRA 805, kde posádka Zikmund & Hanzelka (každý na svojom vozidle) vyrazili do Ázie, Austrálie a Oceánie.

Na záver posledný vyrábaný osobný automobil zan?ky Tatra v Kop?ivnci presnejšie TATRA T 700, ktorá sa vyrábala v rokoch 1996-1998.

Pre tých, ktorí milujú auta, je múzeum TATRA Kop?ivnice nepochybne povinná zastávka. Nejde len o vystavované automobily, ale aj o spoznanie našej bohatej auto-histórie.