BMW 8 Coupé

Daniel Hancik | 12.12.2018


Nové BMW Radu 8 som mal možnosť detailnejšie vidieť prvýkrát u nás v MD-Bavarií Žilina vo verzií M850i a v tej typickej, pre mňa sivo-moderj farbe „Barcelona Blue“. Auto vyzerá fantasticky, až sci-fi, keď to porovnám s aktuálnymi modelmi značky. Ide o veľké a luxusné BMW, ktoré malo mať podľa mňa BMW už dávno...

Osmička na mňa pôsobí ako návrat ku kľúčovým hodnotám značky. Nemôžem sa ubrániť pocitu, že tu sa v prvom rade myslelo na vodiča. Pasažieri, samotný priestor v interiéri, či objem kufra ako keby boli druhoradé. Nikoho však nenechá na pochybách, že má pôvod v pretekárskej verzií M8 GTE. Dokonca sa hovorí, že BMW prvýkrát v histórií postavilo skôr pretekárske vozidlo a až potom z neho odvodili civilnú verziu. Nie je náhoda, že aj samotná premiéra sa uskutočnila na závode 24 hodín Le Mans. 


BMW M8 GTE vs. BMW M850i 

Samotné vedenie BMW vidí novú osmičku ako skutočný závodný stroj, ktorý prišiel z okruhov na normálne cesty. Toto extrémne dynamické kupé s usporiadaním sedadiel 2+2 demonštruje technologický pokrok mníchovskej značky. Ako som písal vyššie okrem návratu ku koreňom značky oslavuje návrat aj legendárne označenie 8. 

M850i v typickej farbe "Barcelona Blue" na Slovakia Ringu.

Je to už takmer 20 rokov, čo prišlo na trh BMW 850i, ktoré bolo výkladnou skriňou technológií značky. Pod kapotou malo prvý nemecký povojnový dvanásť valec a v najsilnejšej verzií 850 CSi dával úctyhodných 380 koní. Osmička sa vyrábala „len“ desať rokov a dnes je to už vyhľadávaný automobil nielen pre zberateľov. Nie je tajomstvo, že bolo známe svojimi vysokými nárokmi na údržbu a predaje tiež neboli také, na ktorých by sa vtedy dalo stavať. Písal sa rok 1999 a výroba sa zastavila. 

Označenie osem však prežilo. Niesol ho ešte kabriolet BMW Z8, ktorý sa vyrábal v rokoch 2000 až 2003 a následne v roku 2014 aj športový hybrid BMW i8. Úplná reinkarnácia označenia prišla o štyri roky neskôr s modelom BMW 8 Coupé. 

Obvzlásť výrazné prvky sú najmä dlhý rázvor náprav a extrémne nízka strecha.

Osmička predstavuje nový dizajnový jazyk značky, ktorý ešte viac využíva samotný vzhľad karosérie na umocnenie dynamiky. Auto je naozaj krásne a proporcionálne vyvážené. Po dlhom čase pre mňa GT od BMW ako sa patrí. Výrazné tvarovaná predná kapota plynule nadväzuje na strechu, kde vidieť rovnaké dizajnové prvky. Za príplatok ju môžete mať z karbónu a okrem ušetrenia 800g znížite aj ťažisko. A vedzte, že toto je prvý model od BMW, kde máte takúto možnosť voliteľnej výbavy. Pokiaľ sa vám zdá, že zadná časť je pomerne plochá, tak máte pravdu, je to dizajnérsky odkaz na prvú generáciu modelu 8. 

Motorizácia 840d ukrýva 3.0 litrový radový 6-valec s výkonom 235 kW/320 koní a 750Nm. 

Takmer päť metrové kupé je naozaj nízke a elegantný profil podtrhuje predĺžená plocha okien s typickou Hofmeisterovou krivkou. Dlhý rázvor vás len utvrdzuje, že sa dívate na veľké a luxusné kupé. BMW rady 8 je navrhnuté, tak aby sa jazdnou dynamikou mohlo rovnať Porsche 911, ale zároveň má byť väčšie a komfortnejšie. Konkurencia je rozmanitá: Mercedes-AMG GT, Aston Martin Vantage, Maserati Gran Turismo či Mercedes-Benz S kupé. Spomínaní konkurenti vynikajú buď extrémnou športovosťou alebo dôrazom na pohodlie a luxus. Nové BMW radu 8 Kupé však kombinuje obe tieto stránky.


Motorizácia M850i a jej výfukový systém dáva novej osmičke nezabudnuteľný akustický podpis. 

Kompletne prepracovaný 4,4 litrový vidlicový osemvalec má premiéru práve v tomto modeli. Zmodernizovaný a optimalizovaný motor má toľko zmenených a vylepšených častí, že v skratke to poviem takto. Motor nepribral na váhe ani jedno kilo, ale výkon išiel hore o 68 koní na konečných 390 kW/530 koní a krútiací moment o 100Nm na finálnych 750. Na stovke ste za 3,7 sekundy a priemerná kombinovaná spotreba by sa mala hýbať niekde na úrovni 11 litrov benzínu na sto kilometrov. Nová, vylepšená a hlavne odľahčená je aj 8-stupňová prevodovka Steptronic, ktorá dostala aj funkciu Launch Control.