Prvý osemvalec | Mercedes-Benz C 43 AMG

0
11267

Dnes, keď povieme Mercedes-Benz 43 AMG, tak polovica ľudí sa tvári, že vie o čo ide a tej druhej polovici napadnú nové Mercedesy s daným označením. Samozrejme toto označenie nesú modely AMG Sport, ktoré Mercedes po veľmi krátkej dobe premenoval na už spomínané označenie AMG 43. My sa však pozrieme na Mercedes-Benz C43 AMG z roku 1998, za ktorým taktiež stoja ľudia z Affalterbachu.

W202 bola až do príchodu generácie W205 jediná rada triedy C, ktorá mala až tri benzínové AMG verzie. Prvý a asi najznámejší model je C36 AMG, o ktorom som už písal nejaký ten čas dozadu. Ide totiž o prvý model, ktorý bol vyrobený v čase, keď AMG už patrilo pod krídla Mercedesu-Benz. Netreba zabúdať, že 36-tka bola vyrábaná len v prevedení sedan. Druhý model bola práve spomínaná C43 AMG a ten tretí je azda najväčšia rarita C55 AMG. Päť-päťku si rozoberieme niekedy nabudúce, ale v skratke vznikla prevŕtaním štyri-trojky. A bolo ich vyrobených tak málo, že pokiaľ ho máte, tak moja investičná rada na úvod znie: nepredávajte ho!

„Vedeli ste, že ide o prvý AMG Mercedes triedy C, ktorý mal V8 pod kapotou?“

Mercedes-Benz C43 AMG a C63 AMG

Bolo to v septembri 1997, keď si na Frankfurtskom autosalóne C 43-jka odkrútila svoju svetovú premiéru a to v oboch karosárskych verziách sedan a T-Modell (kombi). Výroba trvala tri roky, skončila v roku 2000 a spolu sa ich vyrobilo 3085 kusov. Na anglickom trhu sa ich predalo 406 a na americkom 1147 kusov. Tieto údaje sa týkajú oboch karosárskych verzií. Čo sa týka prevedení kombi, tak tých bolo vyrobených len 772 kusov.

„Z C43 AMG modelovej rady W202 sa stáva vyhľadávaný yountimer“

AMG inžinieri si zobrali ako základ benzínovú 430-tku z triedy E. Už v samotnom E-čku dával spomínaný vidlicový atmosférický osemvalec 279 koní a 400 Nm. Po úprave sa okrem označenia 430 na 43 AMG zmenil aj výkon. Zvýšil sa o 27 koní a 10 Nm na rovných 306 koní a 410 Nm. S troma ventilmi na valec mal motor (v tých rokoch) všetky predpoklady pre poriadne športové zvezenie. Môže sa nám zdať, že AMG sa s motorom moc „nevyhralo“, keď výkon je vyšší v dnešnej dobe len o pár koní, ale netreba zabúdať, že sa rozprávame o atmosférickom motore.

Inžinieri z Affalterbachu nanovo vyvinulo napríklad kovaný vačkový hriadeľ, upravili časovanie ventilov a nanovo navrhli celé výfukové potrubie. Dostatočné množstvo vzduchu zabezpečovalo upravené dvojité sanie. Okrem toho je C43-jka vybavená modifikovaným systémom ESP, ktorý vám dovolí viac zábavy za volantom. A aby som nezabudol na stovke ste s kombíkom za 6,7 s.

Atmosferický motor M113 v výkonom 306 koní

Motor V8, 4266 ccm, 306 koní a 410 Nm s interným označením M113. Obrovský vidlicový osemvalec sa tam zmestil len tak tak. V ďalších generáciách C-ečkových AMG Mercedesov mal napríklad model C55 (W203) upravenú celú prednú časť, keďže motor bol až príliš veľký.

Netreba však zabúdať na to, že sme v dobe, keď sa svaly maskovali. To, že ide o ostré AMG si všimnú len tí pozorní. A to vďaka nárazníkom, kolesám a dvojitej koncovky výfukov. Po naštartovaní je počuť typický zvuk starých osemvalcových mercedesov. Dunivý zvuk sa po naštartovaní stíši hneď ako otáčky padnú na číslo 900. Do interiéru sa občas veľmi jemne prenášajú vibrácie z motora a vy ste vtedy doslova spojený s autom. Pri jemnom pridaní plynu sa motor chová ako typický medveď cez zimný spánok. Otáčky, ktoré sa dovtedy na voľnobehu len prevaľovali sa pomaly zdvíhajú priamoúmerne so zvukovou kulisou. Čím sú vyššie, tým je sila väčšia a výkonová rezerva je taká obrovská, že aj dnes je stále nadštandard.

Moje prvé AMG vychádzalo von len za pekného počasia.

Výkon u atmosférických motorov si doslova musíte zaslúžiť. V dnešnej „turbo dobe“ máte výkon k dispozícií de facto ihneď, ale toto je stará škola. Tu musíte predvídať a práca s plynovým pedálom sa tu povyšuje na umenie, inak ste na apexe bez výkonu. Tým nechcem povedať, že do 3000 otáčok sa nič nedeje, ale od troch tisíc auto brutálno-lineárne zrýchľuje do (u mňa vyskúšaných) 200 km/h.

Akcelerácia a maximálna rýchlosť sú jedny z tých vecí, ktoré idú ruka v ruke s brzdami. Všetky mali z výroby strmene od značky ATE a taktiež boli vylepšené a upravené. Predné vnútorne chladené kotúče majú priemer 330 mm a brzdia ich dvojpiestikové strmene, zadnú nápravu brzdia kotúče s priemerom 300 mm. Samozrejme o bezpečnosť sa okrem samotných bŕzd stará aj Brake Assist (BAS) a Electronic Stability Programme (ESP). V spojení s relatívne nízkou váhou vozidla, dobrým odvodom tepla a odolnosti voči prehriatiu kotúčov sú schopnosti spomalenia resp. zastavenia vozidla príkladné.

Predné kotúče s veľkosťou 330 mm a až 18″ AMG kolesá.

Štandardom boli 17-palcové hliníkové kolesá AMG s rozmermi 7.5J x 17, 225/45 R17 vpredu a 8.5J x 17, 245/40 R17 vzadu. Málokto však vie, že na toto vozidlo schválilo AMG aj disky, ktoré mám ja. Predné 8.5J x 18, 225/40 R18 a vzadu 9.5J x 18, 255/35 R18 obuté však musia byť na pneumatikách Continental ContiSportContact.

„Automatická prevodovka je pôvodom z modelu SL500 (R129)“

Automatická 5-stupňová prevodovka pôvodom z modelu SL500 prešla samozrejme tiež AMG tuningom. Je to naozajstná športová prevodovka, kde máte možnosť si radiť rýchlosti aj manuálne. Osobne nemôžem povedať na ňu nič zlé, ba dokonca mám niekedy pocit, že radí hladšie ako niektoré dnešné automatické prevodovky. Z praxe môžem povedať, že pri 6500 otáčkach za minútu preradí tak hladko, že si to nikto nevšimne. Je pravda, že na 55 kompresor nemá nikto, ale E50 AMG väčšinou nechávam vzadu.

Typický nadčasoví interiér Mercedesu.

To, že ide o poctivý mercedes vidieť najmä v interiéri. Použité materiály, plasty a samotné spracovanie ani pri aktuálnom nájazde cez 260.000 km nevŕzga a neškrípe. Sedadlá „Designo“ mali všetky 43AMG komplet v elektrike, dvojfarebné a viackrivkové, čo znamená, že si viete nastaviť bočnice operadla plus boky a dĺžku sedáku. Kvalita kože kopíruje vyššie spomenuté. Je vidieť, že auto má už 18 rokov, ale tipovali by ste, že sedadlá už boli u čalúnnika. Inak miesta je tak akurát. Vpredu absolútne bez problémov a vzadu je to už skromnejšie, keď to porovnám so sebou. Objem kufra je 465 litrov a po zložení sedadiel až 1510 litrov.

Kožené sedadlá boli vyrábané vo farebných dvojkombináciách: čierna / čierna, čierna / modrá a čierna / strieborná.

Na záver môžem povedať len toľko, že auto u mňa plní funkciu skôr víkendového vozidla. Je to predsa už youngtimer, ktorí si zaslúži skôr reprezentovať a odpočívať pekne v garáži. Teší ma aj fakt, že na cene by teoreticky už strácať nemal a do kariet mu hrá aj počet vyrobených kusov. Nadčasový výkon a elektronika zastúpená v rozumnej miere robí z neho vozidlo, ktoré dokáže svojou mršnosťou prekvapiť nielen mňa.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here