Výstava historických vozidiel Galéria MLYNY | Nitra

0
3744

Samotná výstava sa konala od 12. októbra a trvala desať dní do nedele 21. októbra 2012. Keďže v sobotu som toho na pláne moc nemal, vybral som sa pozrieť dvanásť vzácnych kúskov historických vozidiel zo Slovenska a z Českej republiky. Ako som vychádzal z garáže po eskalátore do „centra diania“ pohľadom som si prebehol všetky vystavené automobily. Nablýskané auta stáli hneď pri vchode „chrbtom“ k presklenej časti, takže ak ste chceli vidieť konkrétne auto zozadu museli ste ísť von. Na druhej strane zase chápem organizátorov, lebo pre nás Slovákov retiazka s textom nevstupovať resp. nedotýkať sa vystavených áut asi znamená, citujem „ja sa idem iba pozrieť ako vyzerá vnútri…“.

Poďme, ale k autám. Keďže čítam knihu o Jaroslavovi Juhanovi „Život bez brzd“, tak som bol najviac zvedavý na repliku Porsche 550 Spyder. Pre nezasvätených je to presne ten typ auta, v ktorom sa v roku 1955 zabil herec James Dean. Inak s 550-tkou je spojený aj svetový a československý pretekár Jaroslav Juhan, ale to už je iný príbeh. Čo sa týka originálnych 550-tiek bolo ich vyrobených len 92 kusov. Už spomínaná replika z Čiech sa zúčastnila v roku 2010 a 2012 závodu Le mans Classic. Pre mechanikov: motor má objem 1400 kubíkov a výkon 100k.

Replika Porsche 550 Spyder

Keď to zoberieme už po poradí, tak Vaše oči padnú na typickú „british racing green“ a jedno z dvoch vystavovaných MG presnejšie MG TF z 54-ho. Ide presne o to isté auto, ktoré ste už mohli vidieť na fotkách aj v mojom druhom blogu: Kaštieľ v Krasňanoch ožil vďaka veteránom. Nepochybne ide o krásne zreštaurované auto a ukážkovú britskú klasiku. Druhé biele MG bol typ TD z roku 1952.

Nasleduje TATRA 52 z roku 1932 s karosériou od slávnej firmy Sodomka Vysoké Mýto. Tá sa v 30-tych rokoch stala veľmi úspešnou firmu, keď navrhovala karosérie na nespočetné množstvo domácich ako aj zahraničných automobiliek. Vráťme sa, ale k TATRE. Presnejšie išlo o tzv. faux cabrio čiže falošný kabriolet. Motor 4 valec, vzduchom chladený boxer s výkonom 30 koní. Druhá vystavovaná TATRA bola 57-čka A Čína. Názov preto, lebo v roku 1938 bola jedna dodávka TATROVIEK 57a poslaná do tejto krajiny.

TATRA 52 Sodomka (1932)

„TATRA 52 faux cabrio čiže falošný kabriolet“

TATRA bola 57A „Čína“

Najstarší vystavovaný exponát bol drevený Renault, NC z roku 1903. Ide o jeden z piatich zachovalých kusov. Konkrétne je to 2 valec s objemom 1884 a výkonom takmer 16 koní. Myslím, že fotka povie viac ako slová.

Renault NC (1903)

Spomínanému Renaultu sekundoval druhý, nemenej zaujímavý exponát Ford model T, Runabout roadster. Rok výroby 1918 a podľa slov majiteľa ide o prvé auto s volantom na pravej strane. Ak by vás zaujímalo koľko ich bolo vyrobených (Ford model T) tak v rokoch 1908-1928 sa ich vyrobilo 15.000.000 kusov.

Ford model T, Runabout roadster

Citroen B2 Torpédo, aj to je auto, ktoré ste mali možnosť vidieť. Konkrétny vystavovaný kus je z roku 1924 a celkovo ich bolo vyrobených len cca 90.000 kusov. Hneď vedľa neho stál nablýskaný Opel Rekord 1500 z 57-ho. Ide o prvý Opel, ktorý bol oficiálne exportovaný do USA.

Posledným vystavovaným vozidlom bola krásne zreštaurovaná sanitka z roku 1949 Škoda 1101 Tudor (názov je z anglického two door). Podľa informácií je jediná komplet vybavená a plne funkčná sanitka tohto druhu na Slovensku.

Ako ste si mohli všimnúť predstavil som len desať áut a nie dvanásť ako sa písalo. V sobotu 13. októbra ich bolo len desať, ale chýbajúce dve sú už na svojich miestach. Jedná sa Ford Mustang GT 286 zo 66-teho a krásnu Alfu Romeo Montreal. Tak neváhajte, návšteva určite stojí za to.

Samozrejme nemôžeme zabudnúť ani na tých, ktorí túto peknú akciu pripravili, teda pochvala ide aj organizátorom. Podľa vlastného pozorovania potešila nejdeného návštevníka. Pamätníci zaspomínali a mladí sa dozvedeli opäť niečo nové.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here